Educație fără bariere: Universitate. Progres. Transformare.

Universitatea Politehnica Timișoara (UPT), în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara (ISJ-HD) și Asociația Danke, implementează proiectul „Educație fără bariere: Universitate, Progres, Transformare (Edu-UPT)”, prin Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027.

Obiectivul principal al proiectului constă în îmbunătățirea accesului, participării și performanței academice a unui grup de 352 de elevi și studenți defavorizați, inclusiv persoane de etnie romă, în cadrul sistemului de învățământ superior din România. Proiectul își propune să atingă acest obiectiv prin implementarea unui set integrat de măsuri de sprijin, care vizează trei direcții principale de intervenție: facilitarea tranziției către studii universitare pentru un grup țintă de 190 de elevi din clasele XI-XII; reducerea abandonul universitar și creșterea retenției studenților pe parcursul studiilor universitare pentru un grup țintă de 162 de studenți; creșterea accesului la învățământul terțiar pentru tineri prin programe pregătitoare și de accesibilizare a procesului didactic.

Date generale despre proiect:

Titlul Proiectului  
Cod apel
Codul SMIS
Beneficiar
Partener 1
Partener 2
Data demarare proiect
Data estimată de finalizare
 Edu-UPT: Educație fără bariere: Universitate, Progres, Transformare PEO/291/PEO_P6/OP4/ESO4.6/PEO_A40 323428 Universitatea Politehnica Timișoara
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara (ISJ-HD) Asociația Danke
1 februarie 2025
31 decembrie 2027

Valoarea totală a proiectului: 7.945.134,59 RON

– Buget Universitatea Politehnica Timișoara: 4.140.425,47 RON

– Buget Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara (ISJ-HD): 1.818.091,92 RON

– Buget Asociația DANKE: 1.986.617,20 RON

Grup țintă

Proiectul se adresează unui grup țintă format din 352 de elevi și studenți defavorizați, inclusiv 33 de persoane de etnie romă, pentru a îmbunătăți accesul, participarea și succesul academic la învățământul superior românesc.

Structura grupului țintă:

  • Grup țintă elevi – 190 elevi din care 18 romi;
  • Grup țintă studenți – 162 studenți din care 15 romi.

Obiective specifice

OS1. Facilitarea tranziției către studii universitare pentru grupul țintă format din elevi din clasele a XI-a și a XII-a, prin implementarea unui program integrat de măsuri de tip „punte”.

OS2. Reducerea abandonului universitar și creșterea retenția studenților pe parcursul studiilor universitare pentru grupul țintă format din studenți.

OS3. Creșterea accesului la învățământul terțiar universitar pentru persoanele din grupul țintă.

Activități principale

A1. Măsuri de tip „punte” în vederea facilitării tranziției la studiile universitare începând cu clasa a XI-a

  • Recrutarea, evaluarea, selecția GT și identificarea elevilor în risc de a nu participa sau a nu promova examenul de bacalaureat;
  • Consilierea elevilor cu privire la opțiunile de programe de studiu din mediul universitar;
  • Susținerea persoanelor identificate prin oferirea de programe remediale;
  • Acordarea de subvenții elevilor;
  • Măsuri active și constante de informare, promovarea programelor de studii, organizarea de servicii suport, informări legate de prevenirea consumului de droguri si vizite pentru elevi;
  • Măsuri de suport educațional și socio-emoțional.

A2. Măsuri de prevenire și combatere a abandonului universitar în rândul studenților proveniți din medii și grupuri dezavantajate

  • Sprijinirea studenților cu risc de abandon prin operaționalizarea mecanismelor de identificare și monitorizare a nevoilor studenților;
  • Asigurarea serviciilor de suport de îndrumare și consiliere în vederea prevenirii și combaterii abandonului universitar;
  • Acordarea de sprijin pentru prevenirea și combaterea abandonului universitar în rândul studenților;
  • Acordarea de subvenții pentru studenti;
  • Organizarea de programe de introducere în mediul universitar, servicii de mentorat, acțiuni de tutoriat și workshop-uri dedicate dezvoltării abilităților studenților;
  • Activități relevante de consiliere vocațională, campanii de preveniri pentru consumul de alcool si droguri și asigurarea de cursuri specializate pe strategii de învățare.

A3. Măsuri dedicate accesibilizării instituțiilor de învățământ superior

  • Asigurarea accesibilității fizice și digitale în cadrul proceselor educaționale care includ studenți cu dizabilități în instituțiile de învățământ superior, inclusiv admiterea;
  • Servicii de suport prin tehnologii specifice;
  • Dezvoltarea unor servicii de consiliere și îndrumare dedicate studenților cu dizabilități;
  • Activități specifice studenților cu dizabilități.

Rezultate așteptate

  • Informarea, consilierea și realizarea de activități remediale cu 190 de elevii din grupul țintă pentru îmbunătățirea rezultatelor școlare, inclusiv acordarea de burse și vouchere de hrană, participarea la work-shop-uri tematice, testări vocaționale, etc.;
  • Informarea, consilierea și realizarea de activități remediale cu 162 de studenții din grupul țintă pentru îmbunătățirea rezultatelor școlare, inclusiv acordarea de burse și vouchere de hrană, participarea la work-shop-uri tematice, testări vocaționale, etc.;
  • o analiză detaliată a nevoilor și resurselor necesare pentru a sprijini studenții cu dizabilități;
  • crearea de măsuri de accesibilizare fizică și digitală destinate persoanelor cu dizabilități pentru asigurarea unor condiții potrivite de învățare în spațiile universității;
  • dezvoltarea unui set de programe de tutoriat si mentorat pentru studenții cu dizabilități;
  • accesibilizarea site-ului de admitere (admitere.upt.ro) și a celui dedicat înscrierii la facultate (enroll.upt.ro).

Date de contact

UNIVERSITATEA POLITEHNICA TIMIȘOARA                                          

Gabriela-Alina DUMITREL  – Manager de proiect                                    

Email: alina.dumitrel@upt.ro                                                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *